RISMEDIA

به وبلاگ من خوش آمدید امیدوارم لحظات خوبی را در این وبلاگ داشته باشید.

RISMEDIA

به وبلاگ من خوش آمدید امیدوارم لحظات خوبی را در این وبلاگ داشته باشید.

RISMEDIA

به وبلاگ من خوش آمدید امیدوارم لحظات خوبی را در این وبلاگ داشته باشید.
محمد حسین ریسمانچیان

پیام های کوتاه
  • ۲۲ شهریور ۹۸ , ۲۲:۵۶
    پند
طبقه بندی موضوعی
پیوندها

واکسن کرونا یا درمان کرونا چه زمانی آماده می‌شود؟

اولین نشانه‌های ویروس جدید کرونا از ماه دسامبر 2019 در شهر «ووهان چین» ظاهر شد و در مدت زمان کوتاهی این ویروس همه‌گیر شد و تعداد بی‌شماری از مردم ساکن در شهر ووهان را مبتلا کرد. هم‌زمان با افزایش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا محققین و مسئولان وزارت بهداشت جهانی، تحقیقات خود را در زمینه ساخت واکسن و درمان این بیماری شروع کردند.

درمان کرونا

از شروع ویروس کرونای جدید تا به امروز داروها و روش‌های درمانی مختلفی برای درمان کرونا مورد تحقیق و آزمایش‌های بالینی قرار گرفته‌اند؛ در حال حاضر، طبق آخرین خبرها معاون وزیر علوم و فناوری چین خبر از تحقیقاتی مؤثر در زمینه آزمایش‌های اولیه ساخت واکسن ویروس کرونا داده است اما باید توجه داشت که مراحل ساخت واکسن ممکن است یک یا دو سال طول بکشد.

درمان کرونا

واکسن و درمان کرونا

کشف واکسن برای درمان ویروس کرونا به معنای ریشه‌کن کردن این بیماری نیست، در واقع روش‌ها و آزمایش‌های بالینی هر موسسه تحقیقاتی با دیگری متفاوت است و تا درمانی قطعی برای این ویروس کشف شود، زمان زیادی مانده است.

ادعای ساخت واکسن و درمان کرونا توسط معاون وزیر علوم و فناوری چین به این معناست که در ابتدا باید تحقیقات انجام شده بر روی گونه‌های خاصی از حیوانات انجام شود، بعد از به دست آوردن نتایج مثبت از آزمایش بر روی گونه‌های جانوری، محققین بررسی‌ها و آزمایش‌های خود را بر روی انسان شروع می‌کنند.

واکسن کرونا

ادعاهایی مبنی بر کشف واکسن کرونا

بعد از شیوع ویروس کرونا در بسیاری از کشورهای دنیا، محققین و دانشمندان شروع به مطالعه و بررسی راه‌های درمان این بیماری کردند. برخی از محققین بریتانیایی و آمریکایی اظهار داشته‌اند که تحقیقاتی مبنی بر کشف واکسن کرونا انجام داده‌اند که نتایج مثبتی داشته است. برخی از محققین نیز ادعا کرده‌اند؛ از آنجا که در مراحل ساخت واکسن از ویروس زنده کرونا استفاده نمی‌شود این مسئله ممکن است با مشکلاتی روبه‌رو شود و فرایند ساخت این واکسن را طولانی‌تر کند.

تلاش برای ساخت واکسن و درمان کرونا

سازمان بهداشت جهانی با در نظر گرفتن بودجه قابل توجهی برای تحقیق و تولید واکسن در راستای درمان کرونا حمایت خود را از موسسات بهداشتی، دانشمندان و محققان اعلام کرده، بر همین اساس برخی از دانشمندان استرالیایی و آمریکایی تحقیقات وسیعی را در این زمینه آغاز کرده‌اند.

واکسن کرونا

یکی از مواردی که در زمینه تلاش برای مهار و درمان ویروس کرونا انجام شده، آزمایش بر روی دارویی برای جلوگیری از ابتلا به ایدز است. محققان چینی امید دارند از این دارو بتوانند در درمان ویروس کرونا نیز استفاده کنند. یکی دیگر از تحقیقات جالب در این زمینه استفاده از خون افرادی است که توانسته‌اند از این بیماری نجات پیدا کنند، چند تن از بیماران مبتلا به کرونا نسبت به این روش علائم مثبتی نشان داده‌اند.

همچنین «کلروکین فسفات» دارویی که برای بیماران مبتلا به مالاریا کاربرد دارد بر روی برخی از افراد، آزمایش شده و نتیجه استفاده از این دارو در حال بررسی است.

شرکت‌های دارویی بسیاری در جهان بر روی تولید واکسنی برای ریشه‌کن کردن ویروس کرونا کار می‌کنند، دولت‌ها و سازمان بهداشت جهانی نیز از هیچ حمایت و کمک مالی در این خصوص دریغ نخواهند کرد. یکی از شرکت‌های دارویی بزرگ که در حال تحقیق و بررسی است؛ شرکت «نوواکس» است که در زمینه تولید واکسن ابولا فعالیت داشته است.

واکسن کرونا

شرکت دارویی سانوفی

شرکت فرانسوی «سانوفی» یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های دارویی در جهان است که به محض شیوع ویروس کرونا در ووهان چین آزمایش‌ها و تحقیقات علمی خود را در این زمینه آغاز کرد. شرکت سانوفی در گذشته نیز روی بیماری‌های سارس و آنفولانزا نیز تحقیقاتی انجام داده است، در حال حاضر نیز تلاش‌های محققین این شرکت ادامه دارد، سانوفی اظهار امیدواری کرده است که تا حدود یک سال و نیم دیگر بتواند، آزمایش‌های لازم را روی افراد انجام دهد.

اگر تمام موارد علمی و پزشکی در مسیری موفقیت‌آمیز ادامه داشته باشند آزمایش‌های اولیه برای ایجاد ایمنی در بدن و توانایی واکسن در برابر تحریک ناشی از پاسخ ایمنی انجام می‌شود و بعد از آن آزمایش‌ها وارد فاز دوم می‌شود و به مرحله اثبات عملکرد واکسن می‌رسد که در واقع می‌تواند، عفونت‌های ایجاد شده توسط ویروس را از بین ببرد.

درمان کرونا

تست روی گونه‌های جانوری

برخی از دانشمندان بریتانیایی در کالج لندن، آزمایش‌های اولیه خود را بر روی موش‌ها آغاز کرده‌اند، در حال حاضر آن‌ها واکسن‌هایی که از باکتری‌ها تولید کرده‌اند را بر روی موش‌ها آزمایش کرده‌اند و امیدوار هستند که در مدت زمان کوتاهی در خون این موش‌ها پاسخ آنتی بادی بدنشان نسبت به ویروس کرونا را مشاهده کنند.

محققین تلاش می‌کنند تا از بی‌خطر بودن واکسن، اطمینان حاصل کنند تا در آینده برای تولید انبوه مؤثر واقع شود. برخی از دانشمندان اذعان داشته‌اند که نکته مهم در تولید واکسن کرونا، اطمینان از صحت تست‌های انجام شده است که می‌توان با استناد به آن‌ها شروع به ساخت و تولید واکسن کرد.

رقابت بر سر ساخت واکسن و درمان کرونا

محققان و شرکت‌های دارویی بزرگ در جهان، تلاش می‌کنند تا اقدامات مفیدی در راه ساخت واکسن ویروس کرونا انجام دهند و رقابت گسترده‌ای در این زمینه در حال شکل‌گیری است. همان‌طور که اشاره شد، ساخت واکسن مسئله اصلی برای درمان این بیماری نیست، بلکه این شرکت‌ها و محققین آن‌ها تلاش می‌کنند راهی مطمئن پیدا بیابند تا بعد از ساخت واکسن از عملکرد آن اطمینان حاصل کنند.

درمان کرونا

برخی از اعضای تیم‌های تحقیقاتی تلاش می‌کنند تا نمونه ثابتی از نوعی پروتئین مهم تولید کنند. این نمونه سبب می‌شود، آنتی بادی لازم برای جلوگیری از ورود این ویروس به بدن تقویت شود.

روشهای ضدعفونی کردن در برابر ویروس کرونا

شستن دست و صورت

یکی از مهم‌ترین راه‌ها برای محافظت از خود در برابر ویروس کرونا؛ شست و شوی دست است تا خطر عفونت به حداقل میزان ممکن برسد. ابتدا دست‌های خود را با آب گرم مرطوب کنید و بعد به مدت 20 تا 30 ثانیه با مایع دستشویی شست‌وشو دهید، اگر در موقعیتی هستید که دسترسی به آب و مایع دستشویی ندارید از محلول‌ها و ژل‌های ضدعفونی استفاده کنید؛ توجه داشته باشید که این محصولات باید حداقل حاوی 60 درصد الکل باشند.

عدم لمس صورت

تا زمانی که از پاک بودن دست‌های خود اطمینان حاصل نکرده‌اید از تماس مستقیم با چشم، بینی و دهان خود خودداری کنید. متأسفانه ویروس کرونا تا مدت زمان مشخصی بر روی سطوح مختلف باقی می‌ماند، به همین دلیل توصیه می‌شود از محصولات ضدعفونی کننده و دستمال مرطوب برای پاک کردن سطوح استفاده کنید.

درمان کرونا

ضد عفونی کردن سطوح

پیشخوان آشپزخانه، شیرهای آب، میز و هر سطحی که در طول روز دست‌های شما آن‌ها را بیشتر از حد معمول لمس می‌کنند، از مواردی هستند که باید ضدعفونی شوند. بعد از ضدعفونی کردن اطمینان حاصل کنید که سطح مورد نظر حدود 10 دقیقه مرطوب باقی بماند تا ویروس از بین برود.

نظافت وسایل پر کاربرد

تلفن همراه نیز یکی از وسایلی است که در معرض آلودگی‌های مختلفی قرار دارد، برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا و همچنین انواع آلودگی تلفن همراه خود را با مواد و محصولاتی مخصوص ضدعفونی کنید.

استفاده از وسایل ایمنی

استفاده از دستکش‌های یک‌بار مصرف و ماسک نیز برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا توصیه می‌شود؛ در حال حاضر، پزشکان استفاده از ماسک‌های N95 را برای جلوگیری از ابتلا به این ویروس مؤثر دانسته‌اند. البته باید به این نکته توجه کرد یک ماسک نباید برای مدت زمان طولانی مورد استفاده قرار بگیرد و مرتب باید تعویض شود.

نظافت لباس و پوشاک

شستن لباس با آب گرم نیز روش مناسبی برای ضدعفونی است؛ بعد از شسته شدن لباس‌ها، خشک کردن آن‌ها نیز اهمیت قابل توجهی دارد. لباس‌ها باید با درجه حرارت بالایی خشک شوند و اگر این امکان وجود ندارد؛ قرار دادن لباس در معرض نور مستقیم خورشید، بهترین روش برای خشک کردن لباس است.

ضدعفونی صحیح میوه‌ها

شست‌وشوی صحیح میوه‌ها و سبزیجات نیز یکی از موارد مهم در این زمینه است. برای این کار باید از محصولات ضدعفونی کننده مخصوص مواد خوراکی استفاده شود.

در حال حاضر تمام دانشمندان تلاش می‌کنند کاری را به سرانجام برسانند که در گذشته کاملا غیرقابل ‌تصور بود؛ به طور کلی ساخت واکسن برای ویروسی جدید مانند درمان کرونا کاری مشکل است و احتیاج به زمان بیشتری دارد اما فناوری‌های جدید ژنتیکی و روش‌های موجود این امکان را به محققین می‌دهد تا نسبت به نتیجه مثبت، خوش‌بین باشند.

واکسن‌ها یکی از بهترین ابزار علمی برای جلوگیری از شیوع بیماری‌های عفونی هستند. امید است تا در آینده نزدیک با ساخت و تولید واکسن ویروس کرونا، آرامش و امنیت خاطر در سراسر جهان برقرار شود.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.