RISMEDIA

به وبلاگ من خوش آمدید امیدوارم لحظات خوبی را در این وبلاگ داشته باشید.

RISMEDIA

به وبلاگ من خوش آمدید امیدوارم لحظات خوبی را در این وبلاگ داشته باشید.

RISMEDIA

به وبلاگ من خوش آمدید امیدوارم لحظات خوبی را در این وبلاگ داشته باشید.
محمد حسین ریسمانچیان

پیام های کوتاه
  • ۲۲ شهریور ۹۸ , ۲۲:۵۶
    پند
طبقه بندی موضوعی
پیوندها

با آزاد راه تهران شمال و عوارض آن آشنا شویم

جمعه, ۹ اسفند ۱۳۹۸، ۱۱:۴۹ ب.ظ

آزاد راه تهران شمال باز شده است، آزادراهی که یک صد و بیست و یک کیلومتر طول دارد و برای اتصال تهران به شهر چالوس احداث شده است. دو فاز از آزاد راه تهران شمال به بهره برداری رسیده و البته با نام آزاد راه ۳ نیز شناخته می شود.

با افتتاح بخش اول آزادراه تهران – شمال، مسیر تردد از ۹۰ کیلومتر به ۳۲ کیلومتر کاهش یافت. برای ساخت قطعه یک این آزادراه بیش از ۴ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

آزاد راه تهران شمال را نماد مهندسی کشور دانسته اند. حفاری بلند ترین تونل جاده ای که به کشور به طول حدود ۵ کیلومتر، رکورد اجرای بیش ترین حجم عملیات جفاری تونل ها در زیر ساخت های حمل و نقل ایران پس از انقلاب و رکورد اجرای بیش ترین حجم لاینینگ تونل ها به صورت همزمان، از دستاوردهای این پروژه پر هزینه و وقت گیر بوده است.

فناوری پرداخت الکترونیکی عوارض یا ETC و سیستم SCADA برای کل مسیر آزاد راه به منظور نظارت و پردازش آنلاین و کنترل هوشمند ترافیک، از ظرفیت های فناورانه آزاد راه تهران شمال است. این آزاد راه از سیستم CMA یخ زدایی سود می برد. برخی از تونل های مسیر نیز از سامانه تهویه نیمه عرضی استفاده می کند.

آزاد راه تهران شمال به عنوان یک پروژه بزرگ راهسازی در ایران محسوب می شود و در مسیرش، استان های تهران، البرز و مازندران قرار دارد. آزاد راه تهران شمال که سال ها نقل محافل گردشگری و راهسازی بود، مزایای زیادی دارد که می توان به مواردی از جمله کوتاه شده مسیر تهران شمال به میزان شصت و پنج کیلومتر و کاهش زمان سفر از چهار ساعت و سی دقیقه به یک ساعت و سی دقیقه در روزهای عادی اشاره کرد.

آزاد راه تهران شمال یک راه ارتباطی سریع و ایمن است که می توان در چهار فصل سال از آن استفاده کرد. همان طور که می دانید، مسیر تهران به شمال چه در نیمه اول سال به خصوص فروردین و چه نیمه دوم سال، یکی از مسیرهای پر ترافیک، پر خطر و پر حادثه ایران بود که ظرف نیم قرن اخیر ده ها هزار تن از هموطنان در این مسیر جان خود را از دست دادند.

ایمنی ، یکی از نکات بارز آزاد راه تهران شمال است که شما را از ریزش سنگ از کوه و پیج های سنجاق سری، نجات می دهد. در روزگار بنزین ۳۰۰۰ تومانی هم، مصرف سوخت را تا سی و پنج درصد این آزاد راه کاهش می دهد که منجر به صرفه جویی هشتاد و شش میلیون لیتر بنزین می شود. یعنی یک سرمایه هنگفتی از دارایی ملت، ذخیره می شود و دود نمی شود.

از دیگر مزایای بازگشایی آزاد راه تهران شمال، می توان به کاهش آلودگی هوا ناشی از کاهش آلاینده های سوخت خودروها و کاهش استهلاک وسایل نقلیه اشاره کرد. توسعه گردشگری و اشتغال زایی در مسیر، از دیگر فواید بازگشایی این آزاد راه می باشد.

آزاد راه تهران شمال

تصویر نقشه مسیر ۱۲۱ کیلومتری آزاد راه تهران شمال که تهران را به چالوس متصل می کند

مسیر آزاد راه تهران شمال دارای ۴ قطعه است. قطعه اول این آزاد راه، از تقاطع غیر همسطح با بزرگراه شهید همت و اتوبان آزادگان آغاز و از کن و سولقان می گذرد و وارد منطقه توچال می شود. از تونلی به نام تالون رد شده و پس از گذشت از دره ای به نام لانیز، به شهرستانک می رود. این بخش، شصت کیلومتر مسیر تهران شمال را کاهش می دهد.

در بهمن نود و هشت، این قطعه به بهره برداری آزمایشی رسید. در قطعه شماره ۲ آزاد راه تهران شمال، موازی جاده کرج چالوس، تونلی احداث شده که به پل زنگوله می رسد. بیست و دو کیلومتر طول داشته و پنج کیلومتر مسیر را کاهش می دهد. کار ساخت این قطعه از آزاد راه تهران شمال از خرداد نود و شش آغاز و همچنان ادامه دارد.

قطعه ۳ آزاد راه تهران شمال، چهل و هفت کیلومتر طول داشته و از پل زنگوله تا سه راهی دشت نظیر و مرزن آباد را شامل می شود. قطعه ۴ آزاد راه تهران شمال، حدفاصل سه راهی دشت نظیر مرزن آباد-چالوس به قطعه چهار آزاد راه تهران شمال اختصاص یافته و بیست کیلومتر طول دارد. از ارتفاعات البرز گذر کرده و به موازی جاده کرج چالوس، به چالوس ختم می شود.

قیمت عوارض آزاد راه تهران شمال

قیمت عوارض آزاد راه تهران شمال در اسفند ماه اعلام شد.

  • نرخ عوارض آزاد راه تهران شمال برای وانت: ۳۵۰ هزار ریال.
  • نرخ عوارض آزاد راه تهران شمال برای مینی بوس: ۴۰۰ هزار ریال
  • نرخ عوارض آزاد راه تهران شمال برای اتوبوس: ۴۵۰ هزار ریال
  • کارمزد سامانه الکترونیکی عوارض برای دریافت عوارض معادل ۱ هزار ریال، برای عوارض تا ۲۰ هزار ریال. مبلغ ۲ هزار ریال برای نرخ های عوارض بالا تر از ۲۰ هزار ریال تا ۳۰ هزار ریال است.

تکمیل همه فازهای آزاد راه تهران شمال احتمالا به دولت سیزدهم برسد و در دولت حسن روحانی تا سال ۱۴۰۰ هجری شمسی، کامل نشود. دولت در بدترین وضعیت بودجه قرار داشته و بعید است فاز دوم و سوم آزاد راه تهران شمال تا سال ۱۴۰۲ هجری شمسی به پایان برسد.

مشخصات آزاد راه تهران شمال

  •  طول آزادراه: ۱۲۱ کیلومتر
  • تعداد خطوط: ۲ خط تا ۳ خط در هر باند
  • حداکثر شیب طولی مسیر: ۶ درصد
  • حداقل شعاع قوس‌ها: ۴۵۰ متر
  • میانگین سرعت: ۸۰ کیلومتر در ساعت
  • تعداد تونل‌ها در رفت و برگشت: ۱۹۲ رشته تونل و عبور ۴۰ درصدمسیر معادل ۴۹ کیلومتر از داخل تونل؛ بلندترین تونل‌ها تالون و البرز به ترتیب به طول تقریبی ۴۹۰۰ متر و ۶۴۰۰ متر هستند.
  • تعداد پل‌های بزرگ رفت و برگشت: ۹۵ دستگاه پل به طول کل  حدود ۱۳ کیلومتر
  • حجم عملیات خاکی در عملیات خاکبرداری و خاکریزی: پیش بینی حدود ۳۹ میلیون متر مکعب

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.