RISMEDIA

به وبلاگ من خوش آمدید امیدوارم لحظات خوبی را در این وبلاگ داشته باشید.

RISMEDIA

به وبلاگ من خوش آمدید امیدوارم لحظات خوبی را در این وبلاگ داشته باشید.

RISMEDIA

به وبلاگ من خوش آمدید امیدوارم لحظات خوبی را در این وبلاگ داشته باشید.
محمد حسین ریسمانچیان

پیام های کوتاه
  • ۲۲ شهریور ۹۸ , ۲۲:۵۶
    پند
طبقه بندی موضوعی
پیوندها

دانشمندان در جستجوی جهان معکوس هستند. اگر «جهان معکوس» وجود داشته باشد، آزمایش‌های آینده شامل ذرات زیراتمی، می‌توانند آن را آشکار کنند. جکسون گیبس در اخبار NBC می‌گوید:

یک جهان معکوس می‌تواند همان قدر واقعی باشد که جهان ما هست. البته تقریبا به طور کامل متفاوت از آن می‌باشد.

در جستجوی جهان معکوس

در آزمایشگاه ملی Oak Ridge در شرق تنسی، فیزیکدان «لی بروسارد» در حال تلاش برای باز کردن یک پورتال به جهان موازی است. او این کار را «نوسان» می‌نامد. چیزی که می‌تواند او را به سمت «ماده معکوس» هدایت کند. بروسارد قصد دارد در تابستان امسال طی یک سری آزمایشات، یک پرتو ذرات زیراتمی را با یک تونل 50 فوتی، به پایین بفرستد. این ذره قرار است از یک آهنربای قدرتمند عبور کرده و به یک دیوار غیرقابل‌نفوذ وارد شود. اگر تنظیمات درست باشند و اگر جهان همکاری کند، بعضی از این ذرات به نسخه‌های آینه تصویر خود تبدیل می‌شوند. آن‌ها از طریق دیوار به تونل منتقل خواهند شد و اگر این اتفاق بیافتد، بروسارد اولین شواهد جهان معکوس، درست در کنار ما را کشف کرده است.

ماده معکوس

بروسارد از اکتشاف ذهن هالوژنیک خود می‌گوید:

این بسیار حیرت‌انگیز است. جهان معکوس، با فرض بر اینکه وجود دارد، قوانین فیزیک معکوس و تاریخ معکوس خود را خواهد داشت. شما یک نسخه آینه از خودتان را پیدا نخواهید کرد. در عوض، نظریه فعلی اجازه می‌دهد که شما با امکان وجود اتم‌ها و سنگ‌های معکوس روبرو شوید. شاید حتی سیارات و ستاره‌های معکوسی نیز وجود داشته باشند. به طور خلاصه، آن‌ها می‌توانند کل دنیای سایه را تشکیل دهند. درست همانطور که ما خودمان هستیم؛ اما، تقریبا به طور کامل از ما متفاوت است.

لی بروسارد مطالعات ذرات زیراتمی را در آزمایشگاه ملی Oak Ridge، در همین تابستان، در جستجوی جهان معکوس دنبال خواهد کرد. او معتقد است که جستجوی اولیه‌اش برای دنیای آینه دشوار نخواهد بود. اگر او به طور واضح حتی یک ذره معکوس را تشخیص دهد، دگرگونی بسیار بزرگی رخ می‌دهد. این کشف، ثابت می‌کند که جهان قابل مشاهده ما، تنها نیمی از آنچه که در خارج وجود دارد است. همچنین قوانین شناخته شده فیزیک، تنها نیمی از مقادیر وسیع‌تر قوانین می‌باشند. بروسارد ادامه می‌دهد:

این یک آزمایش بسیار ساده است که ما با قطعاتی که با استفاده از تجهیزات و منابع موجود در Oak Ridge کنار هم چیدیم، آن را برنامه‌ریزی کرده‌ایم. اگر چیز جدیدی پیدا کنیم، بازی کاملا تغییر می‌کند.

در جستجوی یک جهان معکوس-لی بروسارد فیزیکدان آزمایشگاه ملی Oak Ridge در شرق تنسی
در جستجوی یک جهان معکوس-در تلاش برای باز کردن یک پورتال به جهان موازی

ده ثانیه‌ای که فیزیک را لرزاند

همانند بسیاری از ماموریت‌های علمی بزرگ، شکار ماده معکوس از یک رمز و راز کوچک مبهم رشد کرده است. از آغاز دهه 1990، فیزیکدانان آزمایش‌های بسیار دقیقی را برای مطالعه اینکه چگونه نوترون‌ها – ذرات موجود در هسته اتم‌ها – به پروتون‌ها تبدیل می‌شوند، همان فرآیند رادیواکتیویته، انجام داده‌اند. این آزمایشات نتایج عجیبی را دربر داشته‌اند. محققان دریافتند نوترون‌هایی که در پرتوهای ذرات ایجاد می‌شوند – مشابه آنچه که بروسارد به کار خواهد برد – قبل از «فروپاشیدن» به پروتون‌ها تا 14 دقیقه و 48 ثانیه به طور متوسط دوام می‌آورند. همینطور دریافتند نوترون‌هایی که در یک بطری آزمایشگاهی ذخیره شده بودند، در عرض 14 دقیقه و 38 ثانیه، کمی سریع‌تر تجزیه شدند. ده ثانیه اختلاف، ممکن است مهم به نظر نرسد، اما تفاوت واقعی باید صفر باشد. با این توضیح که تمام نوترون‌ها دقیقا همانند هستند و رفتار آن‌ها نباید حتی ذره‌ای بستگی به محل و چگونگی بررسی شدنشان داشته باشد.

زندگی در جهان معکوس

«بنجامین گرینشتاین» متخصص فیزیک ذرات در دانشگاه کالیفرنیا، سن‎دیگو می‌گوید:

من به طور جدی اختلاف نظر دارم. این فقط دو آزمایش معمولی نیست. بلکه مجموعه‌ای از بسیاری آزمایش مستقلیست که توسط چندین گروه انجام می‌شود. نتایج جدیدترین آزمایش‌ها، بخشی از تصمیم‌گیری برای حل اختلاف هستند. در حالی که فقط نتیجه را بدتر کرده‌اند.

گینسین این احتمال را بررسی کرده است که برخی از نوترون‌ها به صورت غیرمنتظره به ذرات دیگر از پروتون‌ها فرو می‌ریزند؛ اما، تا به حال هیچ دلیل قاطعی را پیدا نکرده است. ماده معکوس، توضیح ظریف‌تر و تا حدودی عجیب و غریب را ارائه می‌دهد. یک دهه پیش، «آناتولی سربرف» از موسسه فیزیک هسته‌ای پترزبورگ در روسیه این ایده را مطرح کرد که نوترون‌های عادی گاهی اوقات به جهان آینه می‌روند و به نوترون‌های آینه تبدیل می‌شوند. در آن نقطه آن‌ها دیگر نمی‌توانستند علت را شناسایی کنند. به نظر می‌رسد که برخی از نوترون‌ها به سادگی ناپدید می‌شوند. بروسارد توضیح می‌دهد:

چون برخی از نوترون‌ها در حالی که محققان آن‌ها را مطالعه می‌کردند از تجهیزات آزمون ناپدید شدند، این باعث می‌شود طول عمر نوترون اشتباه به نظر برسد. نقاط اتصال را ببندید و به یک نتیجه‌گیری دور دست یابید. آزمایشات نوترونی ممکن است اشتباه به نظر برسد چون فیزیکدان‌ها ناخواسته پورتالی را به جهان معکوس باز کرده‌اند.

نویسنده : لیلا میرزاخان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.