RISMEDIA

به وبلاگ من خوش آمدید امیدوارم لحظات خوبی را در این وبلاگ داشته باشید.

RISMEDIA

به وبلاگ من خوش آمدید امیدوارم لحظات خوبی را در این وبلاگ داشته باشید.

RISMEDIA

به وبلاگ من خوش آمدید امیدوارم لحظات خوبی را در این وبلاگ داشته باشید.
محمد حسین ریسمانچیان

پیام های کوتاه
  • ۲۲ شهریور ۹۸ , ۲۲:۵۶
    پند
طبقه بندی موضوعی
پیوندها

Miracast چیست و چه کاربردی داری؟

چهارشنبه, ۳ مهر ۱۳۹۸، ۰۹:۲۸ ق.ظ
Miracast چیست و چه کاربردی داری؟

میراکست چیست ؟

میراکست یا همان Miracast یک استاندارد انتقال تصویر از طریق WiFi از دستگاه پخش (مانند لپتاپ ، تبلت یا موبایل ) به صفحه نمایش ( مانند تلویزیون یا ویدئو پروژکتور ) می باشد که قرار است جایگزینی برای کابل HDMI باشد. توسط این قابلیت خواهید توانست تصاویر روی صفحه گوشی موبایل و تبلت و تمام فعالیت های موجود بر روی آنها مانند کار با نرم افزار، بازی ، تماشای ویدئو و … را به صورت بی سیم به صفحه نمایش مانند تلویزیون انتقال دهید.

این فناوری یا بر روی تلویزیون طراحی شده و یا توسط یک دانگل HDMI قابلیت اضافه شدن به انواع صفحه نمایش را دارد. میراکست امیدوار است روزی بتواند جایگزین کامل و بی نقصی برای اتصال فیزیکی کابل های HDMI باشد. در ادامه بررسی می کنیم که Miracast چیست ، چه کاربردهایی دارد و نقاط قوت و ضعف آن چیست ؟

miracast میراکست چیست

نحوه کارکرد Miracast چگونه است؟

تکنولوژی میراکست بر اساس فناوری WiFi Direct یا همان ارتباط مستقیم توسعه داده شده است. این فناوری در ابتدا در اندروید نسخه 4.0 به کار گرفته شد که البته کارکرد قابل قبولی مانند امروز نداشت. توسعه میراکست به مرور آن را به یک فناوری محبوب تبدیل و استفاده از آن را بسیار لذت بخش تر کرد. این فناوری به دلیل استفاده از فناوری ارتباط مسقیم بیسیم نیاز به سیستم بی سیم و مودم بیسیم نداشته و بصورت مستقیم و مستقل عمل می کند. کافیست دستگاه شما از این فناوری پشتیبانی کند.

فناوری میراکست در موبایل ها و تبلت های اندرویدی تحت عناوین مختلفی مانند Screen Mirroring ، Smart View، Cast Screen، Miracast Screen ، صفحه آینه و عناوینی مشابه گنجانده شده اند. در صورتی که موبایل یا تبلت شما از این قابلیت پشتیبانی کند، می توانید کل صفحه دستگاه خود را به صفحه نمایش انتقال دهید و هرکاری که بر روی موبایل و تبلت خود انجام می دهید بر روی تلویزیون مشاهده کنید . به عبارتی دیگر صفحه نمایش تلویزیون را به صفحه گوشی موبایل خود تبدیل می کنید. خوشبختانه امروزه بسیاری از گوشی های موبایل و تبلت های اندرویدی از این فناوری پشتیبانی می کنند اما هنوز این فناوری بر روی تمامی دستگاه های اندرویدی وجود ندارد.

   ایکون Screen Mirroring

باید توجه داشته باشید برای استفاده از Miracast باید صفحه نمایش شما هم باید از این فناوری پشتیبانی کند و اگر تلویزیون یا ویدئو پروژکتور شما از این قابلیت پشتیبانی نمی کند می توانید با خرید دانگل HDMI مانند دانگل EZCast 2 که قابلیت پشتیبانی از میراکست را داشته و با اتصال آن به صفحه نمایش از این فناوری استفاده کرده و از آن لذت ببرید.

تفاوت بین Airplay ، Chromecast و Miracast چیست ؟

اگر بخواهیم خلاصه بگوییم ، میراکست یک استاندارد جهانی قابل استفاده بر روی انواع موبایل ، تبلت ، لپتاپ و صفحه نمایش می باشد در حالی که Apple Airplay و Google Chromecast سیستم های انحصاری بوده و فقط در سخت افزارهای تولیدی همان شرکت ها مورد استفاده قرار می گیرند. به عنوان مثال اگر می خواهید از تکنولوژی Airplay Mirroring گوشی آیفون خود استفاده کنید ، باید یک دستگاه Apple TV تهیه کنید. ( البته دانگل های انتقال تصویر وایرلس به تازگی این انحصار را شکسته اند و تا حدودی توانسته اند جایگزین نسبتا مناسبی برای اپل تی وی باشند ) و یا برای استفاده از دانگل های کروم کست حتما باید از نرم افزارهای مورد تایید Chromecast استفاده کنید. اما Miracast انحصاری نیست و قابل استفاده بر روی انواع دستگاه های پخش می باشد و به همین دلیل از محبوبیت بیشتری در میان کاربران برخوردار است.

Miracast airplay chromecast

چه دستگاه ها و سیستم عامل هایی از میراکست پشتیبانی می کنند؟

به طور کلی تمام گوشی های اندرویدی و تمام لپتاپ های ویندوزی قابلیت پشتیبانی از Miracast را دارند. اما این قابلیت باید بر روی گوشی موبایل یا کامپیوتر و لپتاپ شما به صورت پیش فرض طراحی شده باشد و این قابلیت به صورت نرم افزاری قابل اضافه شدن نمی باشد.در ادامه نحوه اطلاع از وجود میراکست بر روی لپتاپ و گوشی و نحوه فعال کردن آن را بررسی می کنیم.

ویندوز : کامپیوتر و لپتاپ های دارای ویندوز 8.1 و 10 و همچنین موبایل های دارای سیستم عامل ویندوز فون 8.1 از میراکست پشتیبانی می کنند.

برای اینکه متوجه شوید که آیا لپتاپ یا کامپیوتر شما از میراکست پشتیبانی می کند چندین راه حل وجود دارد که در اینجا به 2 راه حل ساده اشاره می کنیم. برای امتحان ما از یک دانگل HDMI مدل Anycast استفاده کردیم که بر خلاف دانگل EZCast از قابلیت نرم افزاری خاصی هم پشتیبانی نمی کند.

راه حل اول : بر روی کیبورد دکمه های Windows + P را فشار دهید. یک پنجره باز می شود. در پایین پنجره اگر گزینه Connect to a wireless Display را مشاهده کردید به احتمال زیاد دستگاه شما از میراکست پشتیبانی می کند. برای اطمینان بر روی گزینه کلیک کنید و در لیست بر روی دانگل انتقال تصویر کلیک کنید و متصل شوید.

میراکست در ویندوز 10    میراکست Miracast در ویندوز

راه حل دوم : بر روی منوی ویندوز کلیک کنید و عبارت CMD را تایپ کنید.  پنجره Command Prompt را باز کنید. در اینجا عبارت netsh wlan show drivers را تایپ کرده و Enter را بزنید. در ردیف آخر متنی که آمده اگر Wireless Display Supported: Yes بود شبکه وای فای شما از میراکست پشتیبانی می کند.

میراکست ویندوز 8 8.1 و 10

در صورتیکه وای فای لپتاپ یا کامپیوتر شما از Miracast پشتیبانی نمی کند و یا کامپیوتر شما فاقد کارت شبکه وای فای باشد می توانید از دانگل وای فای EZCast 5200 استفاده کنید. این کارت شبکه USB علاوه بر پشتیبانی از قابلیت Miracast ، از پهنای باند 5 گیگاهرتز پشتیبانی می کند که قابلیتی بسیار مناسب و کاربردی خواهد بود. قابلیت بلوتوث از دیگر مزایایی این دانگل است.

دانگل وای فای ایزی کست EZCast EZC-5200

اندروید : گوشی ها، تبلت های اندرویدی و اندروید باکس های با سیستم عامل اندروید نسخه 4.2 به بالا قابلیت پشتیبانی از Miracast را دارند.

برای اطلاع از اینکه گوشی موبایل یا تبلت شما از قابلیت Miracast پشتیبانی می کند باید به منوهای گوشی و تبلت مراجعه کنید. این قابلیت در دستگاه های اندرویدی با نام هایی مانند Smart View ، Screen Mirroring ، Cast Screen ، Miracast ، Mirror Screen و …. و در گوشی هایی با منو فارسی با نام هایی مانند صفحه آینه ، نمایش بی سیم تصویر و مانند اینها شناخته می شود. در تصویر زیر میبینید که این قابلیت با نام Smart View در منوی یک گوشی سامسونگ قرار داده شده است.

لینوکس : کامپیوتر های Linux به طور پیش فرض از این تکنولوژی پشتیبانی نمی کنند ، اما با یک سری ترفند و هک می توان از این قابلیت برخوردار شد.

محصولات Apple : موبایل ، تبلت و کامپیوتر های دارای سیستم عامل iOS و Mac OS X دارای سیستم انحصاری Airplay می باشند و از میراکست پشتیبانی نمی کنند.

همانطور که خواندید فقط دستگاه های با سیستم عامل های Windows و Android قابلیت پشتیبانی از این تکنولوژی را دارند ، البته باید توجه داشته باشید که تمامی گوشی ها و تبلت های اندروید قابلیت پشتیبانی از میراکست را ندارند و این قابلیت باید توسط شرکت سازنده بر روی دستگاه به کار گرفته شده باشد.

سیستم عامل

مزیت استفاده از Miracast چیست ؟

تصور کنید قرار است یک فایل PDF ، عکس ، فایل PowerPonit یا اسلایدشو ، ویدئویی تبلیغاتی یا آموزشی و … را از روی موبایل یا لپتاپتان بر روی صفحه نمایش در یک محیط خصوصی ، تجاری یا سالن همایش پخش کنید. شاید اولین چیزی که به ذهن شما برسد استفاده از کابل HDMI است. اما اگر بدانید که با استفاده از سیستم بی سیم WiFi و تکنولوژی Miracast می توانید بدون نیاز به کابل تصاویر خود را بر روی تلویزیون یا ویدئو پروژکتور پخش کنید ، قطعا استفاده از میراکست را جایگزین کابل خواهید کرد. هم دردسر کمتری دارد و هم امنیت بیشتری دارد ، چرا که لازم نیست گوشی موبایل یا لپتاپتان را برای پخش فایل مورد نظر در اختیار یک کاربر دیگر قرار دهید. و نکته دیگر اینکه برای تبدیل خروجی گوشی به HDMI نیاز به مبدل دارید که علاوه بر هزینه ، دست و پا گیر هم هستند.

 مشکلات استفاده از Miracast چیست ؟

عموما استفاده از این تکنولوژی با سه مشکل مواجه است که به بررسی آن ها می پردازیم :

1 – قابل استفاده فقط به صورت Screen Mirroring

اگر بخواهیم به صورت تئوری به بررسی این فناوری بپردازیم ، همه چیز فوق العاده جذابه. انحصاری نبودن ، تنوع پشتیبانی از دستگاه های پخش ، انتقال تصاویر به صورت بی سیم و بدون نیاز به کابل و … همگی بر جذابیت استفاده از این تکنولوژی اضافه می کنند اما در هنگام استفاده داستان کمی متفاوته. فرض کنید شما می خواهید یک فیلم از گوشی موبایل خود بر روی صفحه تلویزیون پخش کنید. بعد از Mirror کردن صفحه گوشی خود، فیلم را انتخاب و پخش می کنید. در اینجا دیگر نمی توانید از گوشی موبایلتان استفاده کنید چرا که فیلم در حال پخش است و اگر شما از صفحه پخش فیلم خارج شوید فیلم هم قطع می شود. در ضمن برای پخش فیلم ، صفحه گوشی شما باید دائم روشن باشد که این یعنی مصرف باطری بالا و محدودیت در استفاده.

2- عدم پشتیبانی از تصاویر با رزولوشن بالا

اگر میخواهید عکس ، اسلاید شو ، پاورپورینت و یا فیلم ها و تصاویر ویدیویی کوتاه و یا فیلم های سینمایی با رزولوشن نهایت 720p و نهایتا 1080p را پخش کنید ، استفاده از این تکنولوژی فوق العاده کاربردی و جذاب خواهد بود . ولی اگر می خواهید بازی های با سرعت بالا مانند Need For Speed را اجرا کنید یا تصاویر ویدئویی با رزولوشن 4K را با استفاده از میراکست پخش کنید ، پیشنهاد ما استفاده از همان روش سنتی یعنی استفاده از کابل HDMI است. البته روز به روز با پیشرفت گوشی های هوشمند و فناوری میراکست ، این مشکل هم کمرنگ تر می شود و استفاده از آن را آسان تر و لذت بخش تر می کند.

3- عدم پشتیبانی توسط تمامی دستگاه ها

در توضیحات بالا همانطور که گفتیم این تکنولوژی توسط تمامی دستگاه ها پشتیبانی نمی شود. علاوه بر محصولات Apple و دانگل های کروم کست ، بعضی از اسمارت فون ها و کامپیوترهای ویندوزی و اندرویدی از میراکست پشتیبانی نمی کنند. برای اطلاع از پشتیبانی موبایل و تبلت شما از میراکست ، باید به دفترچه و یا سایت محصول مراجعه کنید و یا از منوها به دنبال این قابلیت که با نام هایی مانند Screen Mirroring ، Smart View ، Cast Screen و مشابه اینها بگردید. در صورتیکه این تکنولوژی بر روی دستگاه شما مورد استفاده قرار نگرفته باشد ، امکان اضافه کردن آن به صورت نرم افزاری وجود ندارد . بنا براین اگر استفاده از این تکنولوژی برای شما اهمیت بالایی دارد ، حتما هنگام خرید موبایل و تبلت اندرویدی یا ویندوزی به وجود این قابلیت در دستگاه توجه داشته باشید.

بررسی نهایی

با توجه به پیشرفت این فناوری و پشتیبانی اکتر موبایل ها و تبلت های اندرویدی از میراکست ، به نظر می رسد آینده درخشانی در انتظار آن باشد. البته این فناوری ضعف هایی هم داشته و دارد که به مرور زمان در حال برطرف شدن هستند اما در کنار نقاط ضعف خوشبختانه فناوری Miracast تا به امروز توانسته پیشرفت قابل توجهی داشته و مطابق با تکنولوژی روز حرکت رو به جلویی مانند پشتیبانی از کدک H.264 و H.265 و همچنین پشتیبانی از صدای دیجیتال دالبی داشته باشد. باید منتظر ماند و دید که آیا این تکنولوژی می تواند به این روند رو به صعود خود ادامه می دهد یا فناوری دیگری جایش را خواهد گرفت.

منابع : ویکی پدیا 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.