RISMEDIA

به وبلاگ من خوش آمدید امیدوارم لحظات خوبی را در این وبلاگ داشته باشید.

RISMEDIA

به وبلاگ من خوش آمدید امیدوارم لحظات خوبی را در این وبلاگ داشته باشید.

RISMEDIA

به وبلاگ من خوش آمدید امیدوارم لحظات خوبی را در این وبلاگ داشته باشید.
محمد حسین ریسمانچیان

پیام های کوتاه
  • ۲۲ شهریور ۹۸ , ۲۲:۵۶
    پند
طبقه بندی موضوعی
پیوندها

پشت‌پرده بسته شدن سایت‌های پرطرفدار دانلود فیلم/تصمیم از جایی دیگر گرفته شد

سرنا_ وزیر ارتباطات، رئیس صنف VODهای مجاز، و یکی از مدیران ارشاد؛ درباره‌ی واقعه‌ی بسته شدن سایت‌های بسیار پرطرفدار دانلود فیلم، در دوران محدودیت اکران و انتشار فیلم خارجی برای علاقه‌مندان سینما در برنامه سینمامعیار صحبت کردند.


به گزارش سرنا به نقل از کافه‌سینما، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات در برنامه امروز سینمامعیار که درباره بستن سایت های دانلود فیلم و سریال بود با انتقاد از نحوه اجرای این اقدام گفت: من هنوز هم نمی دانم داستان چیست؟ چی شده؟ کی بسته؟ کی نبسته؟ و کار به کجا رسیده؟ آنچه با آن رو به رو شدم هجمه قابل توجهی از نظرات کاربران درباره مسدود شدن یکسری سایت دانلود فیلم بود و حالا دلیل و فرآیند بسته شدن آن را نمی دانم و جای تاسف دارد که دست اندرکاران موضوع یک چنین مسایل مهمی که روی کل فضای کشور تاثیر میگذرد، را با ما که متولی فضای مجازی و ارائه خدمات هستیم در جریان نمی گذارد و نمی دانیم که چه اتفاقی دارد می افتد! یک جایی تصمیم می گیرد و یک جایی هم اجرا می کند و بعد تبعات و بد و بیراه شنیدنش برای مجموعه وزارت ارتباطات است! جهرمی در ادامه با تاکید بر اینکه وزارت ارتباطات هیچ نقشی در فیلترینگ و بستن سایت ها ندارد گفت در این مورد دو حالت وجود دارد حالت اول طرح موضوع در کارگروه تعیین مصادیق است که چنین چیزی رخ نداده و حالت دوم صدور حکم قاضی ست که در این مورد نمی دانم آیا حکمی صادر شده یا نه!؟ اما طبیعتا دوستان حوزه قضا باید توضیح دهند که مساله چه بوده؟ چه اتفاقی افتاده؟ مبنای تصمیم آنها چه بوده؟ و شکایت از طرف چه کسانی بوده است؟ من در حاشیه جلسه شورای عالی فضای مجازی خدمت ریاست محترم قوه قضائیه عرض کردم که انتظار ما این است که از تصمیمات اینچنینی حداقل مطلع باشیم شاید اگر دلائل آنها را میشنیدیم ما هم موافق بودیم اما الان چیزی نمی دانم اما از نوع واکنش ها و اعتراضات زیادی که شده مشخص است که کاربران زیادی از این سایت ها استفاده می کردند. جهرمی در پایان با تاکید بر اینکه از اینکه در جریان این تصمیم نبوده معترض است گفت: حرف ما این است که تصمیمی که روی تعداد زیادی از کاربران اثر می گذارد نیاز به هماهنگی دارد.

در ادامه برنامه سعید رجبی فروتن از مدیران وزارت ارشاد در خصوص این اتفاق گفت: من هم مانند جناب آقای وزیر در این چند روز مدام منتظر بودم مجری و عامل این اقدام قضایی برای افکار عمومی اطلاع رسانی کرده و ابعاد کمی و کیفی آن را تشریح کند. اما تا این لحظه اطلاعات ما همان اطلاعات هفته گذشته است اما بر اساس تجربیات حرفه ای خود احتمال میدهم ضابطین قوه قضاییه که مرتب سایت ها را رصد می کنند قطعا بر اساس داده هایی که برای جمع آورب آن وقت صرف شده ، تصمیم به این اقدام گرفتند و بدون آنکه بخواهم منکر تبعات اجتماعی و اقتصادی این مساله باشم از رویکرد قوه قضائیه که با کمترین تبعات (بدون دستگیری و بازداشت افراد) به این مساله ورود پیدا کرد، خوشحالم. فروتن در ادامه افزود: چون این سایت ها از وزارت ارشاد مجوزی نداشتند از توقف فعالیت هایشان متاسف نیستم چرا که آنها می توانستند از ما درخواست مجوز و فعالیت قانونمندانه کنند. چرا این کار را نکردند؟ مگر از ما پاسخ منفی گرفته بودند؟ در این قسمت مجری از فروتن پرسید در صورت چنین درخواستی قطعا پاسخ وزارت ارشاد منفی بود که فروتن جواب داد به نظر من میشد از این ظرفیت در مسیر قانونی استفاده کرد.

در بخش دیگر برنامه محمد صراف رئیس صنف VOD و مالک سامانه فیلمنت در پاسخ به این پرسش که آیا بسته شدن سایت های دانلود فیلم بدلیل شکایت سامانه های وی او دی بوده یا خیر؟ گفت ما هیچ وقت نگاه سلبی نداشتیم و از سمت صنف و سرویس های وی او دی هیچ شکایتی انجام نشده است و این موضوع هیچ ارتباطی به ما و وزارت ارتباطات ندارد. صراف در ادامه با انتقاد از انجمن تهیه کنندگان گفت: انجمن تهیه کنندگان مدتهاست راجع به این موضوع بحث دارند و می گویند پخش فیلم های خارجی که کپی رایت ندارند در ایران باعث می شود که آمریکا از پول های بلوکه شده ایران کسر کند که این بیشتر یک شوخی است یا اینکه به آنها راهکار می دهد که چه کنند!؟ آنها بجای پرداخت به این مسائل بهتر است دنبال دفاع از آثار ایرانی باشند که در شبکه های ماهواره ای به تاراج می روند و بلافاصله بعد از توزیع از این شبکه ها پخش می شوند. صراف در انتها در پاسخ به اینکه تا چه اندازه سامانه فیلمنت را رقیبی برای دو سامانه بزرگ فیلیمو و نماوا می داند گفت: این صنعت بسیار نوپاست و جای رشد بسیاری دارد. در حال حاضر از بیست میلیون مخاطب و فعال اینترنتی در خوشبینانه ترین حالت حداکثر یک میلیون نفر عضو این سامانه ها هستند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.